آموزشمقالاتویدیو های آموزشی

آموزش نصب و راه اندازی نرم افزار XAMPP در ویندوز

نحوه نصب و راه اندازی Xampp سرور محلی در ویندوز

XAMPP عنوانی است که برای تلفیقی از نرم افزار رایگان استفاده می شود . این نام مخفف است و هر حرف یکی از پنج جزء کلیدی را نشان می دهد. بسته نرم افزاری شامل وب سرور A pache، سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای M ySQL (یا M ariaDB) و زبان های برنامه نویسی P erl و P HP است. X اولیه مخفف سیستم عامل هایی است که با آنها کار می کند: لینوکس، ویندوز و Mac OS X.

  • Apache: سرور وب منبع باز Apache پرکاربردترین سرور در سراسر جهان برای ارائه محتوای وب است. برنامه سرور به عنوان یک نرم افزار رایگان توسط بنیاد نرم افزار آپاچی در دسترس است.
  • MySQL/MariaDB: در MySQL، XAMPP شامل یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای در جهان است. در ترکیب با وب سرور آپاچی و زبان برنامه نویسی PHP، MySQL ذخیره سازی داده ها را برای خدمات وب ارائه می دهد. نسخه‌های کنونی XAMPP جایگزین MySQL با MariaDB (یک فورک توسعه‌یافته پروژه MySQL، ساخته‌شده توسط توسعه‌دهندگان اصلی) شده‌اند.
  • PHP: زبان برنامه نویسی سمت سرور PHP کاربران را قادر می سازد تا وب سایت ها یا برنامه های کاربردی پویا ایجاد کنند. PHP را می توان بر روی تمامی پلتفرم ها نصب کرد و از تعدادی سیستم پایگاه داده متنوع پشتیبانی می کند.
  • Perl: زبان برنامه نویسی Perl در مدیریت سیستم، توسعه وب و برنامه نویسی شبکه استفاده می شود. پرل نیز مانند PHP به کاربران امکان می دهد تا برنامه های وب پویا را برنامه ریزی کنند.

در کنار این اجزای اصلی، این توزیع رایگان آپاچی حاوی ابزارهای مفید دیگری است که بسته به سیستم عامل شما متفاوت است. این ابزارها عبارتند از سرور ایمیل Mercury ، ابزار مدیریت پایگاه داده phpMyAdmin ، راه حل های نرم افزار تجزیه و تحلیل وب Webalizer ، OpenSSL ، و Apache Tomcat و سرورهای FTP FileZilla یا ProFTPd .

قبل از مطالعه کامل این مقاله می توانید ویدیو آموزشی این مورد را در کانال یوتیوب پی سی باز مشاهده کنید.

کاربرد XAMPP چیست؟

یک سرور XAMPP را می توان با یک فایل اجرایی منفرد به سرعت و به راحتی نصب و استفاده کرد و به عنوان یک سیستم تست محلی برای Linux، Windows و Mac OS X عمل می کند. بسته نرم افزاری شامل همان اجزایی است که در سرورهای وب رایج یافت می شود. توسعه دهندگان این شانس را دارند که پروژه های خود را به صورت محلی آزمایش کنند و آنها را به راحتی به سیستم های تولیدی منتقل کنند. اما XAMPP برای استفاده به عنوان یک سرور عمومی مناسب نیست، زیرا بسیاری از ویژگی های ایمنی عمداً برای ساده سازی و سرعت بخشیدن به سیستم برای آزمایش کنار گذاشته شده اند .

 

نصب XAMPP

آموزش XAMPP ما شما را در مراحل نصب بسته نرم افزاری در ویندوز راهنمایی می کند. اگر از Linux یا Mac OS X استفاده می‌کنید، ممکن است مراحل ذکر شده در زیر برای فرآیند نصب متفاوت باشد.

1: زمپ را دانلود کنید

XAMPP نسخه ای است که توسط پروژه غیرانتفاعی Apache Friends در دسترس است. نسخه های با PHP 5.5، 5.6 یا 7 برای دانلود در وب سایت Apache Friends در دسترس هستند  .

2: فایل .exe را اجرا کنید

پس از دانلود بسته نرم افزاری، می توانید با دوبار کلیک کردن بر روی فایل با انتهای exe ، نصب را شروع کنید .

3: هر گونه نرم افزار آنتی ویروس را غیرفعال کنید

از آنجایی که یک برنامه آنتی ویروس فعال می تواند بر روند نصب تأثیر منفی بگذارد، توصیه می شود به طور موقت هر نرم افزار آنتی ویروس را متوقف کنید تا زمانی که تمام اجزای XAMPP با موفقیت نصب شوند.

4: UAC را غیرفعال کنید

کنترل حساب کاربری (UAC) می‌تواند با نصب XAMPP تداخل داشته باشد زیرا دسترسی نوشتن به درایو C: را محدود می‌کند، بنابراین توصیه می‌کنیم این مورد را نیز در طول مراحل نصب غیرفعال کنید. برای اطلاع از نحوه خاموش کردن UAC خود، به صفحات پشتیبانی Microsoft Windows بروید .

5: مراحل نصب را طی کنید

پس از اینکه فایل exe را باز کردید (پس از غیرفعال کردن برنامه(های) آنتی ویروس خود و یادداشت کنترل حساب کاربری، صفحه شروع جادوگر راه اندازی XAMPP باید به طور خودکار ظاهر شود. برای پیکربندی تنظیمات نصب روی “بعدی” کلیک کنید.

6: اجزای نرم افزار را انتخاب کنید

در بخش «انتخاب مؤلفه‌ها»، می‌توانید اجزای جداگانه بسته نرم‌افزاری XAMPP را از نصب حذف کنید. اما برای یک سرور تست کامل محلی، توصیه می کنیم با استفاده از تنظیمات استاندارد و تمام اجزای موجود نصب کنید. پس از انتخاب خود، روی “بعدی” کلیک کنید.

7: مسیر نصب را انتخاب کنید

در این مرحله بعدی، شما این شانس را دارید که محل نصب بسته نرم افزاری XAMPP را انتخاب کنید. اگر تنظیمات استاندارد را انتخاب کنید، پوشه ای با نام XAMPP در زیر C:\ برای شما ایجاد می شود. پس از انتخاب مکان، روی «بعدی» کلیک کنید.

8: نصب را آغاز شروع کنید

پس از تعیین تمام تنظیمات ذکر شده، برای شروع نصب کلیک کنید. جادوگر راه اندازی کامپوننت های انتخاب شده را باز کرده و نصب می کند و آنها را در دایرکتوری تعیین شده ذخیره می کند. این فرآیند در مجموع می تواند چند دقیقه طول بکشد. شما می توانید با زیر نظر گرفتن نوار بارگذاری سبز رنگ در وسط صفحه، پیشرفت این نصب را دنبال کنید.

9: مسدود کردن فایروال ویندوز

فایروال شما ممکن است فرآیند نصب را قطع کند تا برخی از اجزای XAMPP مسدود شود. برای فعال کردن ارتباط بین سرور آپاچی و شبکه خصوصی یا شبکه کاری خود از کادر انتخاب مربوطه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در دسترس قرار دادن سرور XAMPP خود برای شبکه های عمومی توصیه نمی شود.

10: نصب کامل شد

پس از باز کردن بسته بندی و نصب تمام اجزا، می توانید با کلیک بر روی “پایان”، جادوگر راه اندازی را ببندید. برای تیک زدن کادر مربوطه کلیک کنید و پس از اتمام مراحل نصب، کنترل پنل XAMPP را باز کنید.

کنترل پنل XAMPP

از طریق کنترل پنل XAMPP می توان به کنترل اجزای جداگانه سرور آزمایشی دسترسی پیدا کرد. رابط کاربری واضح همه اقدامات را ثبت می کند و به شما امکان می دهد ماژول های جداگانه را با یک واحد شروع یا متوقف کنید. کنترل پنل XAMPP دکمه های مختلفی را نیز به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • Config: به شما اجازه می دهد تا XAMPP و همچنین اجزای جداگانه را پیکربندی کنید
  • Netstat : تمام فرآیندهای در حال اجرا در رایانه محلی را نشان می دهد
  • Shell: پوسته یونیکس را باز می کند
  • Explorer: پوشه XAMPP را در Windows Explorer باز می کند
  • خدمات: تمام سرویس هایی که در حال حاضر در پس زمینه اجرا می شوند را نشان می دهد
  • راهنما: پیوندهایی را به انجمن های کاربران ارائه می دهد
  • Quit: کنترل پنل XAMPP را می بندد

نحوه استفاده از ماژول ها

ماژول های جداگانه را می توان در کنترل پنل XAMPP از طریق دکمه های مربوطه در زیر “Actions” راه اندازی یا متوقف کرد. می‌توانید ببینید کدام ماژول‌ها شروع شده‌اند، زیرا نام آن‌ها در زیر عنوان «Module» به رنگ سبز مشخص شده است.

اگر یک ماژول در نتیجه یک خطا راه اندازی نشود، بلافاصله با فونت قرمز از این موضوع مطلع خواهید شد. گزارش دقیق خطا می تواند به شما در شناسایی علت مشکل کمک کند.

 

راه اندازی XAMPP

یک منبع خطای رایج مرتبط با آپاچی پورت های مسدود شده است . اگر از راه‌اندازی استاندارد استفاده می‌کنید، XAMPP سرور وب را به پورت اصلی 80 و درگاه SSL 443 اختصاص می‌دهد. این دومی به ویژه اغلب توسط برنامه‌های دیگر مسدود می‌شود. در مثال بالا، به احتمال زیاد پورت Tomcat مسدود شده است، به این معنی که وب سرور نمی تواند راه اندازی شود. سه راه برای حل این مشکل وجود دارد:

  • پورت متناقض را تغییر دهید: برای مثال فرض می کنیم که برنامه پیام رسان فوری اسکایپ پورت SSL 443 را مسدود می کند (این یک مشکل رایج است). یکی از راه های مقابله با این مشکل، تغییر تنظیمات پورت اسکایپ است. برای انجام این کار، برنامه را باز کنید و از طریق “Actions”، “Options” و “Advanced” حرکت کنید تا به منوی “Connections” برسید. شما باید یک کادر علامت دار پیدا کنید تا به اسکایپ اجازه دسترسی به پورت های 80 و 443 را بدهد. اکنون این کادر را لغو انتخاب کنید.
  • تنظیمات پورت ماژول XAMPP را تغییر دهید : روی دکمه Config برای ماژول مورد نظر کلیک کنید و فایل‌های httpd.conf و httpd-ssl.conf را باز کنید . قبل از ذخیره اطلاعات فایل، پورت شماره 80 را در httpd.conf و پورت شماره 443 را در httpd-ssl.conf با هر پورت رایگان جایگزین کنید. اکنون روی دکمه تنظیمات عمومی در سمت راست کلیک کرده و “Services and Ports Settings” را انتخاب کنید. پورت ها را برای سرور ماژول سفارشی کنید تا تغییرات در فایل های conf را منعکس کند .
  • پایان دادن به برنامه تضاد: ساده ترین راه برای جلوگیری از تداخل پورت در کوتاه مدت، پایان دادن به برنامه تداخلی است (در این مورد اسکایپ). اگر اسکایپ را پس از اینکه سرورهای ماژول XAMPP از قبل در حال اجرا هستند، راه اندازی مجدد کنید، پورت دیگری را انتخاب می کند و مشکل شما حل می شود.

مدیریت ماژول

شما یک گزینه “Admin” در کنترل پنل برای هر ماژول در XAMPP خود دارید.

  • روی دکمه Admin سرور آپاچی خود کلیک کنید تا به آدرس وب سرور وب خود بروید. اکنون کنترل پنل در مرورگر استاندارد شما شروع می شود و به داشبورد میزبان محلی XAMPP خود هدایت می شوید . داشبورد دارای لینک‌های متعددی به وب‌سایت‌ها برای اطلاعات مفید و همچنین پروژه متن باز BitNami است که برنامه‌های مختلفی را برای XAMPP به شما ارائه می‌دهد، مانند وردپرس یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوا. همچنین، می‌توانید از طریق localhost/dashboard/ به داشبورد دسترسی پیدا کنید .
  • می توانید از دکمه Admin ماژول پایگاه داده خود برای باز کردن phpMyAdmin استفاده کنید . در اینجا، می‌توانید پایگاه‌های داده پروژه‌های وب خود را که در حال آزمایش بر روی XAMPP خود هستید، مدیریت کنید. همچنین، می توانید از طریق localhost /phpmyadmin/ به بخش مدیریت پایگاه داده MySQL خود برسید .

تست سلامت نصب XAMPP

برای بررسی اینکه آیا سرور آزمایشی شما به درستی نصب و پیکربندی شده است، می توانید یک صفحه آزمایشی PHP ایجاد کنید ، آنها را در میزبان محلی XAMPP خود ذخیره کنید و آنها را از طریق مرورگر وب بازیابی کنید.

  • دایرکتوری XAMPP را از طریق دکمه “Explorer” در کنترل پنل باز کنید و پوشه htdocs (C:\xampp\htdocs برای نصب های استاندارد) را انتخاب کنید . این فهرست اطلاعات فایل جمع آوری شده برای صفحات وب را که روی سرور XAMPP خود آزمایش می کنید ذخیره می کند. پوشه htdocs از قبل باید حاوی داده هایی برای کمک به پیکربندی وب سرور باشد. اما شما باید پروژه های خود را در یک پوشه جدید ذخیره کنید (مثلاً “پوشه تست”).
  • می توانید با استفاده از محتوای زیر در ویرایشگر خود و ذخیره آن به عنوان test.php در پوشه ” test” خود (C:\xampp\htdocs\test) یک صفحه PHP جدید به راحتی ایجاد کنید:
<html>
 <head>
  <title>PHP-Test</title>
 </head>
 <body>
  <?php echo '<p>Hello World</p>'; ?>
 </body>
</html>
  • آخرین مرحله اکنون باز کردن مرورگر وب و بارگیری صفحه PHP از طریق localhost/test/test.php است . اگر پنجره مرورگر شما عبارت “Hello World” را نشان می دهد، پس XAMPP خود را با موفقیت نصب و پیکربندی کرده اید.

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

متوقف کننده آگهی‌ها فعال است

متاسفانه، افزونه مسدود کننده تبلیغات شما در حالت فعالیت است. برای دیدن محتوای وبسایت بدون تداخل، لطفاً مسدود کننده تبلیغات خود را غیرفعال کنید یا ما را به لیست سفید تبلیغات اضافه کنید. ما از تبلیغات برای پشتیبانی از خدمات رایگان خود استفاده می‌کنیم و از شما درخواست داریم که ما را حمایت کنید تا به شما محتوای با کیفیت‌تری ارائه دهیم.