اخبار

ویندوز 12 – آشنایی با ویژگی های جدید ، تاریخ انتشار و تغییرات مهم

به گزارشات، مایکروسافت در حال آماده‌سازی نسخه بعدی اصلی ویندوز است، که انتظار می‌رود ویندوز 12 باشد. در ادامه می‌توانید اطلاعات ما را در این زمینه بخوانید.

ویندوز 11 در تاریخ 5 اکتبر 2021 منتشر شد، بیش از شش سال پس از آغاز ویندوز 10. اخیراً، مایکروسافت اولین بروزرسانی اصلی برای این سیستم عامل را منتشر کرده است – نسخه 22H2 ویندوز 11 – اما شایعات نشان می‌دهد که چیزی که بعد از این روی کارتان قرار دارد، ممکن است به خوبی ویندوز 12 باشد. به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد برای بروزرسانی‌های سالیانه بزرگ، به جای آن، هر سه سال یک بار از یک نسخه بزرگ و جدید ویندوز استفاده کند، شبیه به آنچه قبل از ویندوز 10 اتفاق می‌افتاد.

مایکروسافت هنوز رسماً نسخه جدیدی از ویندوز را اعلام نکرده است. در واقع، این شرکت گزارشاتی در مورد ویندوز 12 را کم کرده است. رسماً، شرکت به بروزرسانی‌های سالیانه و بروزرسانی‌های کوچک ویژگی‌ها برای ویندوز 11 متعهد است. با این حال، هرگز برای آغاز نگاه کردن به آینده زود نیست و احتمالاً در آینده، یک نسخه جدید از ویندوز 11 را خواهیم دید. بیایید به آنچه که در حال حاضر انتظار داریم، نزدیکتر شویم.

زمان انتشار ویندوز ۱۲ چه زمانی خواهد بود؟

به گزارشات، نسخه بعدی اصلی ویندوز در نقطه‌ای در سال 2024 عرضه خواهد شد، تقریباً سه سال پس از آغاز ویندوز 11. همین چیزی است که در حال حاضر داریم، و ممکن است مدتی طول بکشد تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشیم. اگر با توجه به انتشارات گذشته، ویندوز 12 در پاییز یا حداقل در نیمه دوم سال عرضه شود، اما این مطلب تضمینی نیست. مایکروسافت گزارشاتی را که در حال کار بر روی ویندوز 12 هستند رد کرده است.

ویندوز 11 به روزرسانی‌های خود ادامه خواهد داد و نسخه 22H2 ویندوز 11 در ماه سپتامبر منتشر کرده است به تازگی نیز در ماه نوامبر، اولین بروزرسانی “مومنت” برای نسخه 22H2 منتشر شد که ویژگی‌هایی مانند تب‌های Explorer فایل به آن اضافه کرد. انتظار داریم حداقل دو بروزرسانی دیگر از این نوع در سال 2023 منتشر شود، بنابراین ویندوز 11 در این مدت همچنان پیشرفت خواهد کرد.

آیا به‌روزرسانی به ویندوز ۱۲ رایگان است؟

یکی از بزرگترین سوالاتی که احتمالاً دارید این است که آیا برای به روزرسانی به ویندوز 12، باید هزینه ای پرداخت کنید یا خیر؟ اما خوشبختانه، این احتمالاً صادق نخواهد بود. مایکروسافت چند سالی است که تمایل دارد به کاربران ویندوز موجود، به روزرسانی‌های بزرگ رایگان ارائه دهد و این امر تنها منطقی است که به همین روال ادامه پیدا کند. البته، خود ویندوز 12 احتمالاً رایگان نخواهد بود، بنابراین اگر شما هیچ لایسنس ویندوزی ندارید، هنوز باید آن را خریداری کنید.

آنچه ممکن است باعث شود که هزینه کنید، سازگاری کامپیوتر شما با ویندوز 12 است، اما این موضوع مستلزم بحث ویژه خود آن است.

آیا مجبور به ارتقاء به ویندوز ۱۲ خواهم شد؟

جواب احتمالی به این سوال خیر است. مایکروسافت با ارائه ویندوز 11، به شدت فشار خود را برای نصب نسخه‌های جدید ویندوز به صورت اجباری کاهش داده است. ویندوز 11 هنوز هم به عنوان یک به‌روزرسانی اختیاری برای کاربران ویندوز 10 عرضه شده است و احتمالاً این رویه با انتشار نسخه‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بروزرسانی به نسخه‌های جدید ویندوز ممکن است در صورت نزدیک شدن نسخه کنونی ویندوز به پایان دوره پشتیبانی الزامی باشد. به عنوان مثال، نسخه اولیه ویندوز 11 برای نسخه‌های خانگی ویندوز یا ویندوز پرو به مدت 24 ماه پشتیبانی می‌شود. بنابراین، در حالی که نسخه 22H2 ویندوز 11 الزامی نیست، احتمالاً در سال 2023 به صورت خودکار نصب خواهد شد تا بتوانید به روزرسانی‌های امنیتی روز شوید.

با این حال، اگر به ویندوز 10 نگاه کنیم، مایکروسافت هنوز هم به این سیستم‌عامل به روزرسانی‌های امنیتی می‌دهد و در هر سال بروزرسانی ویژگی‌های جدیدی عرضه می‌کند. این بروزرسانی‌ها ویژگی‌های بزرگ جدیدی را اضافه نمی‌کنند، اما دوره پشتیبانی کامپیوتر شما را تمدید می‌کنند. ویندوز 10 به طور کلی تا اکتبر 2025 پشتیبانی می‌شود و به جای فشار دادن کاربران به نصب ویندوز 11، مایکروسافت آنها را از طریق این به‌روزرسانی‌های کوچک بر روی ویندوز 10 نگه می‌دارد. احتمالاً پس از انتشار ویندوز 12، ویندوز 11 نیز به همین روش پشتیبانی خواهد شد، بنابراین شما به ارتقاء اجباری مجبور نخواهید شد.

آیا سیستم من قابلیت اجرای این ویندوز را دارد؟

پس از اینکه ویندوز 11 نیازمندی‌های سیستمی حداقل را نسبت به ویندوز 10 به شدت افزایش داد، این سوال دیگری است که می‌تواند در ذهنتان پیش بیاید. آیا ویندوز 12 دوباره کامپیوترهای قدیمی را پشت سر خواهد گذاشت؟ هنوز زود است برای پاسخ دادن به این سوال، اما قطعاً احتمال وجود دارد که برخی از کامپیوترها به دلیل یک دلیل یا دیگری سازگار نباشند. ویندوز 11 در حال حاضر پردازنده‌هایی را که از سال 2018 به بعد عرضه شده‌اند، نیازمندی دارد و در حالی که در حال حاضر هیچ دلیلی برای نیاز به بیشتر از این در نسخه بعدی ویندوز نمی‌بینیم، این امکان وجود دارد.

در مورد سایر نیازمندی‌ها، دوباره، سخت است برای پاسخ دادن. ویندوز 11 نیاز به 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی دارد، بنابراین حداقل ویندوز 12 نیز به همین میزان نیاز خواهد داشت. همچنین نباید انتظار داشته باشید که مایکروسافت نیاز به TPM را لغو کند. با این حال، اگر تاریخچه نشان دهنده‌ی هر چیزی باشد، احتمالاً همچنان راه‌حلی برای نصب ویندوز 12 بر روی کامپیوترهایی که پشتیبانی نمی‌شوند، وجود خواهد داشت.

به هر حال، تقریباً تمام بهترین لپ تاپ‌هایی که امروزه می‌توانید بخرید، احتمالاً هنگام انتشار ویندوز 12، آن را پشتیبانی خواهند کرد.

چه اخباری درباره ویندوز 12 وجود دارد؟

رابط کاربری جدید دسکتاپ

 تازگی نگاهی به یک پروتوتایپ آن داشتیم. مایکروسافت به طور ناخواسته در طی کنفرانس Microsoft Ignite که توسط مدیرعامل ساتیا نادلا برگزار شد، یک پروتوتایپ برای ویندوز 12 نشان داد. این پروتوتایپ چند تغییر جالب را به نمایش می‌گذارد، از جمله نوار وظایف شناور و برخی نمادهای سیستمی که اکنون در بالای صفحه نمایش نمایش داده می‌شوند، مانند نشانگرهای وای فای و باتری، همراه با ویجت هواشناسی. این باعث می‌شود ویندوز شبیه به macOS یا برخی توزیع‌های لینوکسی شود.

البته، هنوز چند سالی از تاریخ انتشار مورد انتظار دورهمیم، بنابراین این احتمالاً یک پروتوتایپ طراحی بسیار زودهنگام است. ممکن است قبل از انتشار ویندوز 12، به طور قابل توجهی تغییر کند یا به طور کلی لغو شود، اما این موارد برای تحلیل الگوهای جالب مفید هستند. ویندوز 11 تغییرات بزرگی را برای اولین بار پس از چندین سال در نوار وظایف ایجاد کرد و اگر این پروتوتایپ درست باشد، ویندوز 12 تغییرات بسیار بزرگ‌تری را در تجربه‌ای که به آن عادت کرده‌ایم، ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این، تنها راه برای دانستن این است که عضو برنامه Windows Insider شوید. اعضای Windows Insider می‌توانند قبل از انتشار ویژگی‌های جدید را امتحان کنند، گاهی اوقات ماه‌ها قبل از انتشار رسمی، و ممکن است ویژگی‌های ویندوز 12 نیز در نهایت ظاهر شوند. در حال حاضر، بیشتر تغییراتی که در حال تست شدن هستند، نسبتاً کوچک هستند و احتمالاً از طریق به روزرسانی‌های تجمعی برای ویندوز 11 عرضه خواهند شد، اما این وضعیت در آینده تغییر خواهد کرد.

آنچه ما در ویندوز 12 می‌خواهیم ببینیم

بدون شک، با راه‌اندازی عمده‌ی یک نسخه جدید از ویندوز، نمی‌توانیم به جزئیاتی که برای بهبود تجربه کاربری در ویندوز باید تغییر کند، بی توجه بمانیم. با اینکه ویندوز ۱۱ را دوست داریم، قطعاً مایکروسافت می‌تواند برای بهبود سیستم عامل، از تجربه‌های رقبای خود نیز الهام بگیرد.

به روزرسانی های کامل تر و راحت تر

یکی از تغییرات بزرگی که مایکروسافت برای ویندوز ۱۱ اعلام کرد، به منظور نصب به روزرسانی های کوچکتر به صورت پس زمینه ای بود تا فرآیند کلی کمتری از سختی داشته باشد. اگرچه این تغییرات مورد استقبال قرار گرفته‌اند، اما فرآیند به همان اندازه بی درز نیست. شما باید به روزرسانی ها را دانلود و نصب کنید و سپس باید سیستم را راه‌اندازی مجدد کنید، که در آن زمان بسیاری از تغییرات به روزرسانی انجام می شود.

مایکروسافت می‌تواند از ChromeOS و اندروید بیاموزد که به روزرسانی های بی درزی را ارائه می دهند که بیشتر تغییرات در پس زمینه انجام می شود. هرچند شما هنوز باید دستگاه را راه‌اندازی مجدد کنید، اما تقریباً یک راه‌اندازی معمولی است که کامپیوتر شما با نصب به روزرسانی جدید راه‌اندازی می شود. ویندوز ۱۱ هنوز شما را مجبور می کند که در هنگام راه‌اندازی مجدد، منتظر بمانید تا به روزرسانی ها نصب شوند، و اگرچه برای به روزرسانی های ویژگی های بزرگ به نوعی قابل قبول است، اما باید این اتفاق برای به روزرسانی های کامل ماهانه که دریافت می کنیم، نیفتد.

بهبودهایی در مورد ویجت ها

تخته ویجت ها در ویندوز ۱۱ پتانسیل بالایی دارد، اما تا به حال، مایکروسافت به خوبی به آن پاسخ نداده است. برای بیش از یک سال، فقط ویجت های مبتنی بر وبی که توسط مایکروسافت ارائه شده‌اند، پشتیبانی می‌شوند، و تخته ویجت ها نیز با مقالات “خبری” که توسط Microsoft Start پشتیبانی می‌شوند، پر شده‌اند و به ندرت کاربردی یا سرگرم‌کننده هستند. شما همچنین نمی توانید آنها را غیرفعال کنید. به همین منظور، دو آرزوی ما برای ویجت ها در ویندوز ۱۱ وجود دارد.

اول، ما بیشترین گزینه های سفارشی سازی را برای تخته ویجت ها می خواهیم. کاربران باید بتوانند خوراک خبری را به طور کامل غیرفعال کنند و فقط از تخته ویجت ها استفاده کنند تا به آنها کمک کند و پر از هرج و مرج بصری نباشد. به علاوه، برای کاربرانی که می‌خواهند خبر ببینند، تخته ویجت می‌تواند به عنوان یک خواننده خوراک خبر RSS عمل کند. مایکروسافت به تازگی یک ویژگی مشابه را به صورت مستقیم در مرورگر Microsoft Edge ساخته است، و داشتن این قابلیت به صورت مستقیم در ویندوز، کاربران را قادر می سازد تا به راحتی به مقالات خبری از منابعی که خود انتخاب کرده اند دسترسی پیدا کنند.

درخواست دیگر، به صورت مستقیم ویجت ها را به دسکتاپ ویندوز بیاورد، که در اصل همین روشی است که ویجت ها در اندروید کار می کنند. اگر شما ویجت ها را دارید، احتمالاً می خواهید به سرعت به اطلاعاتی که آنها ارائه می دهند دسترسی پیدا کنید، و داشتن آنها به صورت مستقیم در دسکتاپ به شما کمک بسیاری می کند. ویندوز ویستا و ۷ این امکان را قبلاً داشتند و اگرچه برای همه مناسب نیست، قطعاً می تواند مفید باشد.

ساختاری ماژولار، مدرن و سفارشی پذیر به لطف پروژه جدید CorePC

مایکروسافت پروژه Windows Core OS را برای ساختاری ماژولار، مدرن و سبک‌تر ویندوز 10 دنبال می‌کرد، که قرار بود با آن ویندوز 10X عرضه شود، اما پروژه به دلایل نامعلوم متوقف شد. اما طبق گزارشی اخیر از وب‌سایت Windows Central، مایکروسافت هم اکنون در پروژه CorePC مشغول کار است که سیستم عامل ویندوز 12 را با ساختار ماژولار و مدرن ارائه می‌دهد و قابلیت سفارشی‌سازی و انطباق با دستگاه‌های مختلف را دارد. این پروژه پس از سازگاری با برنامه‌های Win32، ویرایش‌های مختلفی از ویندوز 12 را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوت، ایجاد خواهد کرد.

سفارشی سازی بهتر در منوی استارت

یکی از نقاط دردناک بزرگ این است که منوی جدید شروع، بی پویاست و شما را مجبور می کند تا از طرح پیش فرض آن استفاده کنید و بدون گزینه های سفارشی سازی زیادی باشید. در حالی که تایل های زنده ویندوز ۱۰ برای همه مناسب نبودند، قطعاً در داشتن یک منوی شروع قابل تغییر برای جا گذاری همه آیکون ها و برنامه هایی که می خواهید، مزیتی وجود داشت، و ما دوست داریم این قابلیت را دوباره ببینیم. همچنین، عالی خواهد بود که کنترل دقیقی بر روی تعداد ردیف های آیتم های ثابت و پیشنهادی داشته باشیم، تا بتوانیم منوی شروع را بر روی آنچه برای ما مفیدتر است، تمرکز دهیم.

استفاده از هوش مصنوعی قدرتمند

مایکروسافت در ویندوز 12 قصد دارد سیستم عامل را با یک سیستم هوش مصنوعی قدرتمند مجهز کند که قابلیت بهینه‌سازی خودکار سخت‌افزار و نرم‌افزار را دارد. این قابلیت به ویندوز 12 اجازه می‌دهد که برنامه‌ها و سرویس‌ها را براساس نحوه استفاده کاربر به صورت خودکار بهینه‌سازی کند. مایکروسافت قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد در سال 2024 از هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده کند.

نصب برنامه ها از سیستم عامل های دیگر

ویندوز 12 از پشتیبانی از دستگاه‌های صفحه‌نمایش لمسی و صفحه‌کلید به صورت مجتمع و پیشرفته بهره می‌برد که این امر به عنوان یکی از پیشرفت‌های قابل انتظار این سیستم عامل مطرح شده است. همچنین، برخی منابع احتمال وجود بخش کنترل پنل در تب تنظیمات را نیز بررسی کرده‌اند. از دیگر پیشرفت‌های ویندوز 12، امکان نصب فایل‌های APK برای اجرای برنامه‌های اندرویدی در شبیه‌سازهای مختلف، به صورت مستقیم و از طریق فروشگاه گوگل پلی استور نیز امکان پذیر شده است که این امر باعث افزایش امکانات ویندوز 12 برای کاربران می‌شود.

تصاویر پس زمینه متحرک

تصاویر پس زمینه زنده به مدت طولانی یکی از ویژگی های برخی از سیستم عامل ها، مانند اندروید یا macOS بوده اند، اما ویندوز ۱۱ این گزینه را به صورت پیش فرض ارائه نمی کند. در حالی که بسیاری از برنامه ها تصاویر پس زمینه متحرکی برای ویندوز ۱۱ ارائه می دهند، خوب خواهد بود اگر سیستم عامل این امکان را به صورت پیش فرض ارائه می کرد، با چند تصویر متحرک پیش فرض در دسترس. به عنوان مثال، یک تصویر پس زمینه که رنگ خود را برای نمایش دوره روز و شب در زندگی واقعی تغییر می دهد، می تواند جالب باشد. همچنین، خوب خواهد بود اگر بتوانید به راحتی GIF ها و ویدئوهای خود را به عنوان پس زمینه تنظیم کنید.

انتقال کنترل پنل به تنظیمات اصلی

مایکروسافت از زمان عرضه ویندوز ۱۰ (و تا حدی، حتی ویندوز ۸) بر روی انتقال تنظیمات از پنل کنترل به برنامه تنظیمات کار می کند، اما هنوز به پایان نرسیده ایم. در ویندوز ۱۱، بسیاری از تنظیمات پیچیده تر هنوز نیازمند باز کردن پنل کنترل یا یکی از صفحات کلاسیک آن هستند و این واقعاً از هماهنگی زبان طراحی کلی دور می کند.

به آرامی، اما قطعاً، ما نشانه هایی از پیشرفت را دیده ایم، اما خوب خواهد بود اگر مایکروسافت بتواند ویندوز ۱۲ را در وضعیتی عرضه کند که احساس پایان داده شده تری نسبت به نسخه های قبلی داشته باشد. حتی اگر برخی صفحات کلاسیک نمی توانند در یک برنامه ترکیب شوند، بهتر است که مایکروسافت حداقل رابط کاربری را به گونه ای به روز رسانی کند که حداقل احساس یکپارچگی بیشتری را به کاربران بدهد. به عنوان مثال، طرفداران نسخه های جدیدتری از Device Manager را به چشم می بینند، که این یک گام در جهت درست است.

Snap Layouts، اما قابل ویرایش (یا FancyZones)

یکی از ویژگی‌های مورد علاقه ما در ویندوز ۱۱، Snap Layouts است که نمایش چندین برنامه به طور همزمان در ترکیب‌های مختلف را آسان‌تر کرده است. Snap Layouts چند گزینه را معرفی کرد که قبلاً ممکن نبود و آن را آسان‌تر کرد تا پنجره‌های خود را به هر شکلی که می‌پسندید تنظیم کنید، اما هنوز کمی محدود است. شما نمی‌توانید به راحتی یک برنامه را با یک برنامه دیگر در ترکیب جایگزین کنید و سعی در کشیدن پنجره به لبه‌های صفحه همیشه به معنای این نیست که فضایی که می‌خواهید را به خود اختصاص دهد.

در واقع، مایکروسافت راه حلی برای این مسئله دارد، اما به طور پیشفرض در ویندوز ۱۱ وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های نرم‌افزار PowerToys با نام FancyZones، به شما این امکان را می‌دهد که ترکیب‌های سفارشی ایجاد کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا تمامی مناطق را تغییر اندازه دهید، مناطق جدیدی ایجاد کنید و بیشتر از همه، با کشیدن پنجره، می‌توانید یک برنامه جدید را به هر یک از مناطقی که ایجاد کرده‌اید با نگه داشتن کلید Shift به داخل آن بکشید. این یک راه‌حل تقریباً کامل است و بسیار مفید است تا به PowerToys منحصر به فرد نباشد.

علاوه بر اضافه کردن ویژگی‌های FancyZones موجود، مایکروسافت می‌تواند آن‌ها را بهتر با ویندوز یکپارچه کند. به عنوان مثال، زمانی که شما Task View را باز می‌کنید، می‌توانید Snap Layout فعلی خود را در بالای صفحه ببینید و هر برنامه‌ای را که می‌خواهید، با کشیدن آن به جایی که می‌خواهید، بیاورید. به این راحتی می‌توانید بین Snap Layout ها به راحتی جابجا شوید.

آسان‌تر کردن حذف برنامه‌ها

ویندوز ۸ برای اولین بار فروشگاه مایکروسافت را معرفی کرد و اگرچه در آن زمان از بین مردم محبوب نبود، اما یک مزیت بزرگ داشت. برنامه‌های فروشگاه مایکروسافت بسته‌بندی شده بودند، به این معنی که می‌توانستند به طوری ساده و بدون هیچ گونه دردسری نصب و حذف شوند. کافیست روی دکمه حذف کلیک کنید و برنامه از کامپیوتر شما حذف می‌شود.

اگر چه این تجربه هنوز برای بیشتر برنامه‌های فروشگاه اعمال می‌شود و مایکروسافت همچنین برنامه‌های بسته‌بندی شده MSIX را معرفی کرده است که بطور نظری می‌توانید آن‌ها را از هر جای اینترنت دانلود کنید،

اما بیشتر برنامه‌ها هنوز از این فرمت بسته‌بندی استفاده نمی‌کنند و با نصاب‌های سفارشی ارائه می‌شوند، که به معنی نیاز به نصاب‌های حذف سفارشی است. اگر مایکروسافت تجربه حذف بدون دردسری را ایجاد کند که واقعاً یکنواخت باشد، این بهترین گزینه خواهد بود.

تب های یکنواخت

مایکروسافت این را در سال ۲۰۱۷ برای ویندوز ۱۰ تست کرد و چند بار به Insider builds اضافه و حذف شد، قبل از اینکه به طور کامل حذف شود.

در واقع، تمام برنامه‌های شما را داخل تب‌ها قرار می‌داد که می‌توانستید آن‌ها را به هر شیوه‌ای که دوست داشتید، گروه‌بندی کنید و در جریان کار خود باقی بمانید. اخیراً، مایکروسافت به یک رویکرد متفاوت روی آورد و ناوبری تب‌دار را به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های خود اضافه کرد، از جمله Windows Terminal، File Explorer و Notepad.

این قطعاً یک قدم در جهت درست است، اما ما هنوز می‌خواهیم Sets را برگردانیم. توانایی گروه‌بندی تمام برنامه‌های مرتبط با یک بار کاری یا وظیفه مشخص، خیلی منطقی است و می‌تواند زمان زیادی را در هنگام داشتن بسیاری از کارها که باید با آن‌ها سروکار داشته باشید، صرفه‌جویی کند.

این همه چیزی است که می‌توانیم درباره ویندوز ۱۲ بگوییم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده باشه. در آینده، هر گونه اطلاعات جدیدی در همین سایت منتشر میکنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

متوقف کننده آگهی‌ها فعال است

متاسفانه، افزونه مسدود کننده تبلیغات شما در حالت فعالیت است. برای دیدن محتوای وبسایت بدون تداخل، لطفاً مسدود کننده تبلیغات خود را غیرفعال کنید یا ما را به لیست سفید تبلیغات اضافه کنید. ما از تبلیغات برای پشتیبانی از خدمات رایگان خود استفاده می‌کنیم و از شما درخواست داریم که ما را حمایت کنید تا به شما محتوای با کیفیت‌تری ارائه دهیم.